fbpx

Business Kuopio

 

Pakkasmarjan ja viljelijöiden yhteistyö on pitkäjänteistä

24.3.2022

Pakkasmarja Oy on marjanviljelijöiden oma marjayritys, joka valmistaa ja kehittää tuotteita kotimaisista viljellyistä marjoista sekä metsämarjoista. Pakkasmarja huomioi kaikessa toiminnassaan vastuullisuuden ja ympäristönäkökulmat – ja kannustaa muitakin tekemään niin.

Suonenjoella viljeltiin jo 1980-luvun alussa paljon mansikkaa. Lajikkeina oli tuolloin Senga sengana ja muut vanhemmat lajikkeet, jotka tuottivat paljon satoa samaan aikaan. Mansikkaa kypsyi kerralla niin paljon, että mansikoiden myyminen tuoreena osoittautui hankalaksi. Alueen marjanviljelijät päättivät talkoovoimin perustaa yrityksen, joka ryhtyisi pakastamaan mansikoita, ja siten niille saataisiin ympärivuotinen myyntiaika. Tämän yhteistyön tuloksena syntyi Pakkasmarja, joka on edelleen marjanviljelijöiden omistama.

– Samaan aikaan Suomessa myös kaupungistuttiin vahvasti. Kaikki eivät saaneet koko talvikauden mansikoita säilöttyä, joten marjapakasteille alkoi olla aitoa tarvetta, kertoo Pakkasmarjan markkinoinnista ja tuoreiden marjojen myynnistä vastaava Terhi Janatuinen.

Tuotevalikoimasta löytyy nykyään mansikan lisäksi vadelmaa, herukkaa, mustikkaa, puolukkaa, karpaloa, pensasmustikkaa, karviaisia ja karhunvadelmaa. Löytyypä valikoimista myös boysenmarjaa, raparperia ja mangokuutioita. Marjajalosteina Pakkasmarja valmistaa MARJA-jäätelöä ja Marja Pureita.

Suunnitelmissa viennin kasvattaminen

Pakkasmarjan unelmana on olla entistä tunnetumpi brändi Suomessa ja maan rajojen ulkopuolella. Vientiin aiotaankin tulevina vuosina panostaa. Tähän mennessä vienti ei ole Janatuisen mukaan ollut yhtä vahvasti tavoitteena, koska kotimaisia marjoja on ollut rajallisesti saatavilla. Niiden saatavuus on haluttu turvata suomalaisille asiakkaille ja kuluttajille.

– Viimeisten vuosien aikana viljelijät ovat kuitenkin lisänneet viljelyalaa, joten alamme olemaan siinä pisteessä, että voimme ajatella viennin kasvattamista. Myös sillä on vaikutusta, minkä luonto meille suo ja millainen sato tulee. Marjoja ei niin vain valmisteta, vaan niitä kypsyy tietty aika vuodesta.

Satokausi vaikuttaa paitsi marjojen saatavuuteen, myös yrityksen muuhun toimintaan. Esimerkiksi Pakkasmarjan tilikausi rytmittyy satokauden mukaan ja tulevat 40-vuotisjuhlallisuudet käynnistetään vasta satokauden alettua.

Vuosipäivää juhlitaan uusilla tiloilla

Pakkasmarja aikoo juhlistaa 40-vuotista taivaltaan Suonenjoelle rakentuvilla moderneilla toimitiloilla, joihin tulee marjojen vastaanottotilat, pakastustilat ja satokausitoimintatilat. Uudet tilat ovat yritykselle tärkeät, koska niissä on mahdollista pakastaa marjat entistä nopeammin ja saada tuoreet marjat heti poimimisen jälkeen tehokkaisiin kylmiöihin. Se parantaa tuoreiden marjojen kauppakestävyyttä ja parantaa makua sekä laatua.

Ympäristönäkökulmat ovat Pakkasmarjalla tärkeitä. Ne pyritään ottamaan huomioon kaikessa toiminnassa ja koko ajan etsitään ympäristön kannalta parempia pakkausmateriaaleja, jotka olisivat helposti kierrätettäviä.

– Pakastemarjamme pakataan täysin kierrätettäviin polyeteenipakkauksiin, näin materiaali saadaan kiertoon uusiomuoviraaka-aineeksi. Pakastemarjamme saivat uudet iloiset ilmeet 2021. Pakkausten näkyvin elementti ovat värikkäät Atso-Kasper Costianderin suunnittelemat marjakuosit, kuvailee Janatuinen.

Yrityksen tuoremarjapakkauksista suurin osa on aaltopahvia. Materiaali näkyy vahvasti tuoretuotteiden ilmeessä eli pakkaukset ovat aaltopahvin ruskeita, jolloin ne toimivat luonnollisena raamina värikkäille tuoreille marjoille.

– Olemme ottaneet ympäristöasiat huomioon myös uusien tilojen suunnittelussa. Pakastaessa ja jäähdyttäessä syntyvä hukkalämpö ohjataan jatkossa Suonenjoen kaupungin kiinteistöjen lämmittämiseen. Lisäksi otamme ympäristöystävällisemmät kylmäaineet käyttöön, Janatuinen sanoo.

Asiakkaat arvostavat vastuullisuutta

Pakkasmarjan työntekijät ovat innostuneita tekemään töitä kotimaisen marjan eteen. Janatuinen arvelee sen johtuvan siitä, että on ylipäätään kiva tehdä töitä näin ihanien tuotteiden eteen. Työn arvostukseen voi vaikuttaa myös se, että yhtiössä tehdään töitä todella vastuullisesti. Pakkasmarjan periaatteisiin kuuluu, että viljelijöiden kanssa tehdään aidot viljelysopimukset ja yhteistyö on pitkäjänteistä. Vastuullisuus on asia, jota pakkasmarjan asiakkaat arvostavat ja vaativat.

– Meille on tärkeää, että jokaisella on toimitusketjussamme hyvä olla – aina viljelijästä työntekijöihin ja asiakkaisiin, Janatuinen toteaa.

Hän kokee vastuullisuuden niin tärkeäksi asiaksi, että toivoo yritysten ottavan sen entistä vahvemmin huomioon toiminnassaan – kuluttajat kun tekevät usein valintoja sen pohjalta. Hän uskoo, että asian huomioiminen on ollut Pakkasmarjan menestyksen takana.

– Vastuullisuus on edellytys pärjäämiselle. Yksi Pakkasmarjan menestystekijä on myös yhteistyön vaaliminen. Pohjois-Savon alueella on paljon huippuyrityksiä, joilta voi saada apua palvelujen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Niitä kannattaa hyödyntää, Janatuinen kannustaa.


Kotimaista ja paikallista

Kotimaisuus on yksi Pakkasmarjan arvoista, joten palveluita on aina haettu läheltä. Yrityksen sopimusviljelijöistä suurin osa viljelee tällä Marjasavoksi kutsutulla alueella, johon kuuluu Suonenjoen ja Kuopion lisäksi Leppävirta, Rautalampi, Vesanto, Tervo ja Karttula. Pakkasmarja tekee myös hyvää yhteistyötä useiden tämän alueen yritysten kanssa. Yksi esimerkki yhteistyöstä on viljelijäyhteistyön hoitamiseen tarkoitettu viljelijäapplikaatio, joka ideoitiin kuopiolaisen asiantuntijayritys Talentreen kanssa.

– Käytämme esimerkiksi kunnossapidon alihankkijoina mahdollisimman paljon paikallisia yrityksiä ja teemme myös hyvää yhteistyötä marjapalveluiden osalta Toripihan kanssa, kertoo Pakkasmarjan markkinoinnista ja tuoreiden marjojen myynnistä vastaava Terhi Janatuinen.


Teksti: Minna Akiola

Kuvat: Pakkasmarja

Tilaa uutiskirje