Business Kuopio

 
 

Medikro: Aktiivinen kehittäminen ja positiivinen uteliaisuus on teknologiayhtiön elinehto

6.2.2018

Medikro Oy valmistaa tietokonepohjaisia keuhkojen tutkimuslaitteita. Päätuote on spirometri, jolla mitataan keuhkojen hengityskapasiteettia. Yhden miehen insinööritoimistosta kansainväliseksi 32 henkilön yritykseksi kasvaneen Medikron historia on kulkenut käsi kädessä tietokoneiden kehittymisen kanssa.

Medikron syntyhistoria pohjautuu puolustusvoimien tarpeeseen tutkia sukeltajien keuhkoja 1970-luvun lopulla. Yrityksen nykyisen toimitusjohtajan Tuukka Elorannan isä Mikko Eloranta oli suorittamassa asepalvelusta, kun puolustusvoimat järjesti keuhkojen tutkimuslaitteen suunnittelusta tarjouskilpailun. Eloranta oli nuori ja kokematon, mutta arveli pystyvänsä suunnittelemaan laitteen.

Käytössä oli siihen asti ollut vain mekaaninen, palje- ja sylinteripohjainen järjestelmä, jossa männän liikkeen millimetripaperille piirtämä mittaustulos saatiin puhaltamalla letkua pitkin tynnyriin. Tuloksen valmistuttua vei terveydenhoitohenkilökunnalta noin 30–40 minuuttia aikaa lukea tulokset. Elorannan mielestä laite piti ehdottomasti automatisoida, jotta mekaanisesta laskennasta päästäisiin eroon. Hän voitti tarjouskilpailun ja suunnitteli tietokonepohjaisen spirometrin.

Medikron laitteet pohjautuvat vielä 40 vuoden jälkeenkin alkuperäiseen tuotteeseen. Ensimmäisestä prototyypistä laite on kehittynyt 10 sukupolven verran. Oman positiivisen vaikutuksensa tuotekehitykseen on tuonut tietotekniikan kehittyminen vuosi vuodelta tehokkaammaksi sekä mobiili- ja pilvipohjaisten palveluiden yleistyminen. Spirometrien markkinat ovat Tuukka Elorannan mukaan vuosien saatossa muuttuneet paikallisesta toiminnasta globaaleiksi.

– Myynti pitää hakea kotimarkkinoiden lisäksi kansainvälisiltä markkinoilta, jotta markkinat riittävät kantamaan tuotekehityskustannukset.

Karsimisen kautta kasvuun

Tuukka Eloranta kertoo lääketieteellisten mittalaitteiden laatu- ja testausvaatimusten kasvamisen sekä tietokoneiden käyttöjärjestelmämuutoksen 1990-luvulla ajaneen Medikron karsimaan tuotevalikoimaansa. Parhaimmillaan tuotteita oli seitsemän.

– Päätimme erikoistuotteiden sijasta keskittyä spirometreihin, koska tuote tunnetaan ja sille on käyttötarve. Erikoistuotteille olisimme joutuneet hakemaan markkinahyväksyntää. Jälkikäteen ajateltuna päätös on ollut oikea.

Medikron tarjonnan etuina Eloranta pitää suunnitteluperiaatteita: tuote on laadukas mutta mahdollisimman yksinkertainen. Kaikki mahdollinen tehdään ohjelmistolla, jotta tuote on helposti päivitettävä. Tämä mahdollistaa sen, että asiakkaille voidaan tuoda uusia ominaisuuksia vielä vuosia alkuperäisen ostopäätöksen jälkeen.

– Aloittelevan terveysteknologiayrityksen kannattaa ottaa huomioon toimialan vaatimukset. Joskus testaus ja hyväksyntä voi viedä kauemmin kuin tuotteen kehittäminen, tällöin rahat saattavat olla jo loppu, kun testausvaihe koittaa.

Teknologiayhtiön elinehtona ja kasvunmahdollistajana Eloranta pitää riittävän aktiivista kehittämistä ja positiivista uteliaisuutta. Tuotteen taustalla oleva osaaminen on tärkein perusta, jonka päälle toimintaa lähdetään rakentamaan. Lisäksi tarvitaan kumppaneita, kuten osaava tuotetuki ja myynti.

www.medikro.fi

Teksti: Minna Akiola