Business Kuopio

 
 

Lignell & Piispanen tarinallistaa tuotteensa

7.11.2017

Menestynyt kuopiolainen alkoholijuomien valmistaja, Lignell & Piispanen, kannustaa kansainvälistyviä yrityksiä hyödyntämään yhteistyön voimaa ja panostamaan brändäykseen.

Lignell & Piispasella on pitkälle 1800-luvun puolelle ulottuva historia. Oy Gust. Ranin ja Lignell & Piispanen toimivat aluksi 60 vuotta rinnakkain, kunnes kieltolain päättymisen jälkeen Oy Gust. Ranin osti Lignell & Piispasen. Toinen merkittävä muutos yrityksen historiassa tapahtui Suomen liittyessä EU:hun vuonna 1995. Tämä mursi valtion monopoliaseman alkoholin valmistuksessa ja mahdollisti Lignell & Piispaselle tuoteportfolion laajentamisen.

Yksi Lignell & Piispasen tuoteportfolion menestystuotteista on Gustav Tilli Vodka, joka tuli markkinoille viime vuoden marraskuussa. Tilli Vodkan tuotekehitys alkoi keväällä 2016, kun Alko haki Suomi 100 vuotta -juhlatuotteita.

– Halusimme kehittää tuotteen, joka kuvastaisi suomalaisuutta ja yhdistäisi ruoka- ja juomakulttuuria Suomi 100 vuotta -juhlavuoden Yhdessä-teemalla. Ajatuksemme oli, että tuotteessa yhdistyisivät ruoka ja juoma. Mietimme eri makuvaihtoehtoja, mutta aika pian päätimme, että emme halua tehdä perinteistä, esimerkiksi marjalla maustettua tuotetta. Halusimme mennä huomattavan paljon vahvemmin ruokapuolelle. Tilli nousi ehdolle aika nopeasti, se on hyvin yhteensopiva kala- ja raputuotteiden kanssa ja kuuluu vahvasti suomalaiseen juhlapöytään. Lopulta kävi niin, että voitimme Alkon tarjouskilpailun, toimitusjohtaja Harri Nylund iloitsee.

Vuoden 2017 keväällä Lignell & Piispanen osallistui IWSC-kilpailuun (International Wine & Spirit Competition) ja Tilli Vodka voitti siinäkin kilpailussa maustettujen vodkien sarjan. Yhtiön medianäkyvyys on ollut voiton jälkeen erittäin suurta, ja kilpailumenestys on näkynyt myynnissäkin positiivisesti, sekä kotimaassa että vientipuolella.

Koko Gustav-tuoteportfolio on Lignell & Piispasen merkittävin vientituote. Päätuotteita ovat Gustav Tilli Vodka, marjaliköörit, maustamaton ja mustikkavodka sekä Loimu-glögi ja Marskin ryyppy. Toimintaa yhtiöllä on Aasiassa ja Euroopassa, viimeisimmät isot avaukset on tehty Keski-Eurooppaan ja Iso-Britanniaan. Parhaillaan Lignell & Piispanen selvittelee muutamia kanavia Etelä-Amerikan suuntaan ja Keski-Aasiassakin on muutama projekti meneillään. Nylund kertoo vastaanoton olleen hyvää, mutta ala on hyvinkin kilpailtu, kun valmistusta on joka maassa ja hyviä tuotteita löytyy todella paljon.

– Brändääminen, tarinankerronta ja kilpailijoista erottautuminen ovat entistä tärkeämmässä roolissa. Oman arvioni mukaan sisällöllinen tuote on melkeinpä kakkossijalla verrattuna brändiin. Siihen minkälainen tuote on imagoltaan ja viestiltään. Suomalainen perisynti on se, että viilataan tuotetta hurjan paljon, mutta markkinoinnillinen näkökulma jää vähemmälle. Toki tuotteenkin täytyy olla kunnossa, mutta brändi on kaiken a ja o.

Tilli Vodkan erityisen puhutteleva pakkaus mielletään ulkomailla skandinaaviseksi designiksi ja raaka-aineena oleva tilli niin ikään pohjoismaiseksi. Kilpailumenestys kuitenkin osoittaa, että Lignell & Piispanen onnistui myös pakkauksen sisällön suunnittelussa, eikä vain brändin luomisessa.

Rohkeutta ja yhteistyön voimaa

Lignell & Piispasella kannustetaan kansainvälistyviä yrityksiä rohkeuteen, kovaan työntekoon ja keskittymiseen olennaiseen. Nylund kertoo yhtiön ottaneen rohkeasti askeleita ja menneen eteenpäin ulkomailla, vaikka onkin kohtuullisen pieni perheyhtiö.

– Aasiaan jalkautuminen on hyvä esimerkki siitä, miten ennakkoluulottomasti olemme lähteneet etenemään, vaikka olemme tuntematon ja äärimmäisen pieni toimija. Etäisyydet ovat Aasiassa pitkiä ja kulttuuri sekä markkinat varsin tuntemattomia, mutta silti olemme pystyneet pärjäämään.

Nylundin mukaan tiedon kerääminen on huomattavan paljon haastavampaa Aasiassa kuin Euroopassa. Eteneminen Aasian markkinoilla vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Päätöksen teko voi kestää todella pitkään.

– Aasiassa sosiaalinen puoli korostuu kaupankäynnissä. Kaupallinen yhteistyö vaatii useita tapaamisia, ystävystymistä ja luottamuksen rakentamista. Se on huomattavan paljon henkilökohtaisempaa kuin Euroopassa. Verkostoituminen puolestaan on samanlaista joka puolella, se vie aikansa. Kannattaa pyrkiä verkostoitumaan mahdollisimman laajasti, hankkimaan lisätietoa toimijoista ja suosituksia yritykselleen. Itse olemme hyödyntäneet verkostoitumisessa Finprota. Myös sillä on ollut positiivinen vaikutus, että Shanghain ystävyyskaupunki Kuopio on ollut tietynlaisena referenssinä taustalla.

Lignell & Piispasella hyödynnetään myös yhteistyön voimaa. He ovat pitäneet seminaaripäiviä Kuopiossa, joihin on kutsuttu asiakkaita Aasiasta ja alkoholialan toimijoita Suomesta. Tapahtumista ovat hyötyneet kaikki: maahantuojat ovat saaneet tarjolle eri vaihtoehtoja ja saman alan toimijat ovat voineet markkinoida omia tuotteitaan. Nylund vinkkaakin, että yhteistyötä kannattaisi entisestään pyrkiä hyödyntämään vientikanavien avaamiseen.

– Vientimarkkinat ovat valtavia verrattuna Suomen markkinoihin. Kyllä siellä tilaa riittää kaikille. Jos viisi suomalaista yritystä pyrkii yhtä aikaa Kiinan markkinoille käyttäen yhteisiä resursseja ja edistämällä yhdessä kaupankäyntiä, ei se ole käytännössä keneltäkään pois. Yhteistyötä eri toimialojen kanssa voi myös hyödyntää. Olemme kokeneet asian niin, että se ei ole meiltä pois, jos pyrimme auttamaan muita. Avoimuus hyödyttää kaikkia osapuolia.

www.lignellpiispanen.com


Historia

Lignell & Piispanen on perustettu vuonna 1872. Sen perustajilla Hugo Lignellillä ja August Piispasella ei ollut luonnollista jatkajaa yhtiön toiminnalle, joten yhtiö siirtyi oppipoika A.J. Kotilaiselle. Kun kieltolaki päättyi vuonna 1932, Kotilainen kysyi Oy Gust. Raninilta haluaako se ostaa Lignell & Piispasen. Näin tapahtui ja Gust. Raninin markkinointinimeksi vaihtui Lignell & Piispanen.

Oy Gust. Raninin perusti Gustaf Emanuel Ranin jo vuonna 1852. Se on edelleen perheyhtiö, tällä hetkellä omistajat ovat viidennessä ja kuudennessa sukupolvessa. Alkoholin valmistus yhtiössä alkoi, kun Ranin osti Ruotsin entisen kuninkaallisen kruununpolttimon vuonna 1859. Vielä sen jälkeenkin toiminta oli alkoholin valmistuksen ohella vuosikymmenten ajan laivanvarustusta, saha- ja myllyteollisuutta sekä auto- ja tukkukauppaa.

Yksi merkittävä hetki Lignell & Piispasen yrityshistoriassa on vuosi 1995, kun Suomi liittyi EU:hun. Alkoholipuolella tapahtui silloin iso mullistus. Siihen saakka oli valtiolla sekä myynti- että valmistusmonopoli ja Lignell & Piispasella oli lupa valmistaa vain tiettyjä tuotteita. EU:hun liittymisen myötä valtion monopoliasema murtui ja se mahdollisti Lignell & Piispaselle tuoteportfolion laajentamisen.