fbpx

Business Kuopio

 

Kuopio Living Lab toimii pohjoissavolaisen tuotekehityksen ytimessä

30.10.2020

DigitalHack2020 tapahtumasta syntyi uusia ratkaisuja sosiaalialan tarpeisiin sekä työpaikkoja ohjelmistoalan opiskelijoille.

Toukokuussa verkossa toteutettu DigitalHack2020 ideakilpailu etsi ratkaisuja poikkeusajan tuomaan etäarkeen digitaalisin keinoin. Kilpailussa Savonia-ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston opiskelijoista koostuneet tiimit saivat käyttöönsä listan teemoja, joiden pohjalta niillä oli kaksi viikkoa aikaa tehdä ratkaisuehdotuksia demojen muodossa teemoissa esitettyihin tarpeisiin.

– Halusimme uusien toimintatapojen lisäksi testata perinteisesti viikonlopun mittaisena livetapahtumana toteutettavaa Hack-tapahtumaa parin viikon mittaisena, kokonaan etänä toteutettavana ideakilpailuna, Itä-Suomen yliopiston tutkimuspäällikkö Marko Jäntti sanoo.

Kilpailun pääpalkintona oli mahdollisuus kehittää ideasta liiketoimintaa yhdessä Living Labin moniammatillisen verkoston kanssa.  Lisäksi jokainen lopputuotoksen palauttaneen tiimin opiskelija sai DigitalHack2020-tapahtumasta 2 opintopisteen suoritustodistuksen, jolla hän saattoi hakea oppilaitokseltaan suoritusmerkintää esimerkiksi tutkinnon vapaavalintaisiin opintojaksoihin.

Nykyaikaisia ratkaisuja arjen tarpeisiin

Yksi kilpailun teemojen ideoijista oli Kuopion Pelastakaa Lapset ry.

– Toivoimme esimerkiksi paikkaa, mistä lapset voisivat helposti löytää kuunneltavia satuja, kertoo puheenjohtaja Eeva Heinonen.

Toinen jatkoon päässyt idea oli Pelastakaa Lapset ry:n tarpeesta Team Inetorin Roope Saastamoiselle syntynyt ajatus lapsille ja nuorille suunnatusta mielialamittarista, mihin he voisivat kirjata päivän aikana kokemiaan tunteita.

– Saimme paljon enemmän kuin odotimme. Satuideasta kehitettiin Team Inetorin toimesta useammasta palvelukokonaisuudesta koostuva portaali Muksuboksi, mistä käyttäjät voivat paitsi löytää ja kuunnella satuja, he saavat myös itse vaikuttaa sadun kulkuun sitä kuunnellessaan, Heinonen sanoo.

Lisäksi portaalin kautta on mahdollista kutsua lähialueen lapsia yhteiseen leikkiin ja kirjata muistiin päivän aikana koettuja tunteita.

– Muksuboksi-sovellus tähtää useampaan haasteeseen ja siinä on monia ulottuvuuksia, mikä herätti kaupungin kiinnostuksen, Jäntti sanoo.

Ideasta liiketoimintaan ja työpaikkaan

Team Inetor toimii nykyään yrityksenä, joka työllistää tiimissä mukana olleet opiskelijat. Samoin toiseksi sijoittuneen Team Soft Boisin ideaa ollaan kehittämässä kohti liiketoimintaa. Tässä hankkeessa heitä tukee BusinessCenter.

– Team Soft Bois toteutti puheohjauksella toimivan arjenhallintasovellus Porkkanan, joka muistuttaa koululaisia muun muassa läksyjen teosta ja välipalan syönnistä harrastusten välillä. Kuopion tasolla työ on uraauurtavaa, sillä älykaiuttimien käyttö vastaavanlaisen palvelun tukena on harvinaista, Jäntti sanoo.

Tapahtumassa osapuolten välisenä siltana toimineen Living Labin koordinaattori Seija Jääskeläisen mukaan digitaalisten välineiden kehittäminen sosiaalihuoltoon on tärkeää, sillä kuluvan vuoden aikana virtuaaliset kotikäynnit ovat olleet reilussa kasvussa.

– Meillä on tällä hetkellä testissä yksi vanhemmuuden tukemiseen liittyvä sovellus. Sen myötä olemme päässeet kokeilemaan, miltä digitaaliset työvälineet tuntuvat arjessa. Virtuaalisuus ja digitaalisuus ovat sosiaalipuolella vielä lapsenkengissä ja tällaiset tapahtumat tuovat uusia ideoita kehittää elämää kohti nykyaikaisia etäyhteyksiä, Jääskeläinen sanoo.

Uudenlaisia tapoja työskennellä

DigitalHack2020 –tapahtumassa olivat mukana Kuopion kaupunki, DigiCenter, BusinessCenter, Savonia-ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto, Living Lab ja Kuopion Pelastakaa Lapset ry.

– Pelastakaa Lapset ry:ltä saamamme näkökulma on meille hyvin arvokas, sillä sen avulla tiimit pystyivät vastaamaan sosiaalialan käytännön tarpeisiin, Jäntti sanoo.

Hän toivoo, että vastaavanlaisia tapahtumia saataisiin järjestettyä lisää. Myös kaupungin, tiimien ja neuvonantajien yhteisenä viestintäkanavana toiminut Slack sai Jäntiltä kiitosta toimivuudestaan, sillä se mahdollisti saumattoman yhteydenpidon osapuolten välillä.

– Mielestäni on tärkeää tuoda esiin uudenlaisia tapoja tehdä töitä ja kehittää jo olemassa olevia menetelmiä entistä paremmiksi. Tällaisten tapahtumien järjestäminen, joilla pyritään tukemaan yritysten sekä oman organisaation tarvelähtöisiä palveluita ideatasolta käytäntöön, on osa Kuopio Living Labin palvelukokonaisuutta, Jääskeläinen sanoo.

Teksti: Maiju Korhonen


Kuopio Living Lab –hankkeen rahoittajina toimivat Euroopan aluekehitysrahasto, Pohjois-Savon liitto, Kuopion kaupunki ja Kuopion yliopistollinen sairaala.

Tilaa uutiskirje