Business Kuopio

 
 

Puhdas ja vihreä Suomi matkailun veturiksi

15.11.2017

Hallitusohjelmaan on kirjattu matkailu yhdeksi tärkeäksi kehityskohteeksi. Turismista saatavat tulot ovat vientituloja, joita Suomeen todella tarvittaisiin huomattavasti lisää. Myös suomalaisille itselleen on varmasti omassa maassa monia tutustumisen arvoisia paikkoja, joihin voi tehdä helposti vaikka viikonloppuretkiä.

Matkailua luokitellaan monella tavalla joko kohderyhmien tai tarjoomien mukaan. On matkoja eläkeläisille, lapsiperheille, sinkuille jne. tai sitten hiihtomatkoja, vaellusmatkoja, kylpylämatkoja jne. Puhutaan myös terveysmatkailusta. Yrityskenttä vaihtelee pienistä omaleimaisista majoitus-, ravintola- ja elämyspalveluja tarjoavista toimijoista suurehkoihin, jopa kansainvälisessä omistuksessa oleviin tavanomaisiin hotelli- ja ravintolaketjuihin.

Matkojen varaaminen on nykyään helppoa netissä, jossa voi lukea myös kommentteja ja kokemuksia kohteista.  Perinteiset matkatoimistot luetteloineen ovat yhä harvemmassa, samoin henkilökohtainen palvelu. Varmasti osalle suomalaisista, mutta varmasti myös merkittävälle osalle ulkomaalaisia, olisi tärkeää saada tietoa maastamme myös muuten, esimerkiksi erilaisilla messuilla tai toimittajien tekemillä artikkeleilla erilaisissa niin harrastus-, matkailu- kuin terveysalan lehdissä.

Tällä hetkellä tuntuu siltä kuin Suomeen haluttaisiin nyt vain kiinalaisia turisteja. En ole kuitenkaan kauhean vakuuttunut, että tullessaan Eurooppaan, he pysähtyisivät pitkäksi aikaa juuri Suomeen. Tulee helposti mieleen vanhat jutut amerikkalaisista turisteista Euroopan matkoilla; yksi päivä Pariisissa, seuraava Roomassa ja sitten taas jokin uusi (suur)kaupunki. Risteilyturistitkin viivähtävät maassamme muutamia päiviä, useimmiten vain Helsingissä.

Viime viikkojen aikana olen voinut osallistua useampaan matkailuun liittyvään tilaisuuteen niin Suomessa kuin Saksassa. Meillä Suomessa olisi paljon tarjottavaa eri puolilla maata, mutta osaammeko tuoda esille houkuttelevasti, mutta helposti kaikkea sitä mielenkiintoista, mitä eri kohderyhmille voisimme tarjota. Onko jokaisen matkalaisen kaivettava häntä kiinnostavat kohteet lukuisien palvelujen tarjoajien sivuilta? Eikö meillä suomalaisilla olisi vihdoinkin aika ihan oikeasti verkostoitua ja unohtaa keskinäinen kilpailu, jota myös kateudeksi voisi nimittää. Mahdollista olisi toimia myös muiden eurooppalaisten maiden ja sikäläisten yritysten kanssa yhteistyössä. Kun ajattelee niitä kiinalaisia, jotka matkaavat kerran elämässään näinkin kauas, olisi varmaan mielenkiintoista ”paketoida” myös laajempia kokonaisuuksia yhteistyössä.

Näinä lisääntyvän turvattomuuden aikoina tieto Suomesta yhtenä maailman turvallisimmista maista olisi varmaan tärkeä asia monille ulkomaalaisille, mutta asian ymmärtäminen myös meille itsellemme huomion arvoista suunnitellessamme matkoja. Kun nyt korostetaan kovasti lähiruokaa, miksi ei sitten myös lähimatkailua? Lähiruoka on nousemassa merkittäväksi markkinointiteemaksi ympäri maailmaa. Suomi voisi vahvistaa asemaansa tässä asiassa vielä voimakkaammin tuomalla julki, että EPI INDEXin (Environmental Performance Index) mukaan Suomi on maailman puhtain ja vihrein maa. Meillä tuotettu ruoka on monella mittarilla mitattuna puhdasta ja myös siinä mielessä ”vihreää”, että ympäristö niin tuotantokasveilla ja -eläimillä kuin luonnonmarjoilla ja sienillä on puhdasta. Kalastaa voidaan myös puhtaissa järvissä. Korostamalla positiivisia arvoja voidaan markkinoida, kun osataan tehdä se oikein mollaamatta muita.

Viime viikolla Saksassa julkaistavassa tiedettä popularisoivasta GEOkompakt –lehdestä  oli erikoisnumero, joka käsitteli metsää. Numeron 155 sivua esittelivät monipuolisesti, miten metsä voi hyödyttää ihmistä.  Oli artikkeleita upein kuvituksin mm. metsän antimista, kuten sienistä ja metsän tuottamasta puhtaasta ja raikkaasta ilmasta ja sen vastustuskykyä voimistavasta vaikutuksesta. Tulipa vain mieleeni, että Suomen metsistä olisi ollut mahdollista kirjoittaa vielä laajemmin ja monipuolisemmin. Kun ajattelee Saksaa sijainniltaan ja asutuksen määrältään, voi tietysti tehdä vertailua myös meidän olosuhteisiin. Olemmekohan liian vaatimattomia?

Nykyisessä hektisessä maailmassa jopa nuoret ihmiset ovat alkaneet kaivata rauhallista vaihtoehtoa ”turistirysille” ja nettiähkylle. Voisiko suomalainen järvialue olla hiljaisuutta ja rauhoittumista tarjoava matkakohde. Kuopiolla olisi tällaisen alueen keskellä mahdollisuus nousta merkittäväksi etapiksi, josta turistit voisivat löytää mielenkiintoista niin kaupunki- kuin maaseutukohdetta, johon voisi palata ja kertoa siitä myös muille, sillä yhä enemmän matkavalinnoissa luotetaan muiden arviointeihin ja kokemuksiin mm. palvelusta. Vanhaa sanontaa hyvän ja pahan ”kellon” kuulumisetäisyyksistä ei saa unohtaa.

Lakeland-hanke on hieno alku uuteen yhdessä tekemisen suuntaan. Nyt pitää saada yrittäjät innolla ja innovatiivisesti mukaan kehittämään yhdessä palveluita, joita tarjotaan kohdistetusti erilaisille ryhmille heitä puhuttelevalla tavalla ja muistaen, että hyvä palvelu muistetaan ja siitä myös kerrotaan eteenpäin.

Laura Sinisalo

Kuopion Yrittäjien varapuheenjohtaja ja Nutrinet Oy:n hallituksen puheenjohtaja

Kirjoitus julkaistu Savon Sanomat Yritäpä Ite -blogissa 26.10.2017

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn