fbpx

Business Kuopio

 

Uusi vuosijulkaisu Kuopio by Nature on kuopiolaisten käyntikortti

9.6.2020

Kuopio by Nature kuvituskuva - lehti luontomaisemissa

Kuopion kaupungin uusi englanninkielinen vuosijulkaisu Kuopio by Nature on aikakauslehtityyppinen julkaisu, joka täydentää myös Kuopio highlights -verkkoalustan sisältöjä.

Kuopio by Nature lehden teemat Nature, Live like local ja Future Kuopio syventävät vuosijulkaisun nimeä ja esittelevät Kuopion kaupungin brändin kaksoismerkitystä; luonnonläheisyyttä ja savolaisuudestakin kumpuavan luonteen aitouden.

– Kuopio highlightsia suunnitellessamme meille tuli ajatus Kuopion omasta vuosijulkaisusta, ikään kuin kaupungin käyntikortista, joka antaisi kokonaisvaltaisen kuvan kaupungista ja kuopiolaisesta elämästä. Halusimme julkaisun, joka olisi kaupunkiorganisaation, sidosryhmiemme ja yritystemme käytettävissä kotikaupungista kerrottaessa, sanoo lehden päätoimittaja, markkinointijohtaja Kirsi Soininen.

Lehden toteuttaminen oli hyvällä tavalla haastava projekti. Kuopion brändin rakentuessa monen eri osa-alueen summasta kaikki näkökulmat huomioonottava työ vaati tasapainottelua ja kykyä paketoida paljon asiaa tiiviiksi ja viihdyttäväksi kokonaisuudeksi.

– Oli mielenkiintoista päästä mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan aivan uuden tyyppistä julkaisua kaupungille, lähteä niin sanotusti puhtaalta pöydältä. Tämä tietysti asetti matkan varrelle haasteita tavoitteineen ja aikatauluineen, mutta toisaalta antoi mahdollisuuden ajatella rajojen ulkopuolelle, kertoo toimitussihteerinä toiminut viestintäsuunnittelija Reetta Airaksinen.

Kuopion kärkiviestinnän suurin haaste ja voimavara on kaupungin monipuolisuus. Se, että Kuopiota on vaikea profiloida yhden asian kaupungiksi.

– Kuopio on runsaan ja monipuolisen tarjontansa vuoksi kuin kokoon puristettu suurkaupunki. Se on etu, sillä lyhyet välimatkat takaavat palveluiden ja luonnon helpon saavutettavuuden, kertoo Soininen.

Lehden pääteemaksi valittiin Kuopiota ympäröivä kaunis järvisuomalainen luonto. Soininen tiimeineen alkoi rakentaa julkaisua kolmen tekijän kautta, johon kuuluvat kovat kehityksestä kertovat bisneselämän faktat, pehmeät ilmapiiritekijät ja perhe-arvot sekä vapaa-ajan helppous. Tavoitteena oli rakentaa tasapainotila kaikkien näiden kolmen tekijän välille.

– Mielestäni hyvät luvut ovat seurausta hyvästä elämästä. Tavoitteenamme oli tehdä julkaisu, jonka avulla kenen tahansa olisi helppoa kertoa mistä kuopiolaiset ovat kotoisin ja mitä Kuopiolla on tarjota uudelle asukkaalle, opiskelijalle tai liike-elämän osaajalle, Soininen jatkaa.

Syntyi julkaisu, jonka kauniiden kuvien ja kuvailevien tekstien kautta saa hyvän käsityksen siitä, mitä aito kuopiolaisuus nykypäivänä on.

– Se on luonnonläheistä ja tasapainoista elämää keskellä innovatiivista ja tehokasta työelämää, missä eteenpäin menemisen tahto elää tasapainossa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kanssa. Nykypäivän ja tulevaisuuden lisäksi lehti huomioi myös menneen ja kertoo muun muassa sen, millainen vaikutus kirjailija Minna Cathilla on yhä edelleen entisen kotikaupunkinsa elämään, Soininen sanoo.

Julkaisu on osa Kuopion vaikuttamisviestintää ja täydentää Kuopio highlights -verkkoalustan sisältöä tarjoamalla juttuja kuopiolaisesta elämästä verkkoalustaa laajemmin. Samalla se on käsin kosketeltava tuote, jonka voi ottaa mukaansa lomalukemisiksi vaikka järvenrantamökin laiturille.

– Suunnitelmissamme on julkaista vastaavanlainen vuosijulkaisu aina alkavan vuoden tammikuussa. Lehdestä lukija voi tehdä ennakkokurkistuksen siitä, mitä kaikkea Kuopion vuodessa tulee tapahtumaan ja mitkä ovat ne kohokohdat, joista et halua jäädä paitsi, Soininen vinkkaa.

Julkaisu toteutettiin yhteistyössä Kuopio-Tahko markkinoinnin kanssa.

Lue Kuopio by nature -julkaisu tästä (pdf)

Tutustu myös Kuopio Highlights -verkkosivustoon

Anna meille palautetta, esim. Mitä ajatuksia lehti herätti? Millaisia sisältöjä toivoisit seuraavan vuoden julkaisuun?: editor@kuopio.fi


Teksti: Maiju Korhonen

Tilaa uutiskirje