Business Kuopio

 
 

Kuntien imago 2017 -tutkimus: Kuopio nousi kokonaisarvioissa toiselle sijalle

7.12.2017

Kunnan elinkeinoelämän mielipiteitä kartoittavan Kuntien imago 2017 -tutkimuksen mukaan Kuopio on noussut kokonaisarvioissa toiselle sijalle edellisvuoden kahdeksannelta sijalta. Suurten kaupunkien vertailussa Kuopio on kokonaisarvioissa ykkönen. Tutkimuksen teki Taloustutkimus.

Kuopion sijoitus on parantunut merkittävästi viime vuodesta. Kuopion arvosana on 8.06, kun kaikkien kuntien kokonaisvaikutelman keskiarvo on 7,36. Parhain kokonaisvaikutelma on Kaarinalla.

Taloustutkimuksen tekemän Kuntien imago 2017 -tutkimuksen kohderyhmänä ovat elinkeinoelämän edustajat – toimitusjohtajat ja talousjohtajat – Suomen 36 suurimmasta kunnasta.

Suositeltaessa kuntaa muille yrityksille Kuopio sijoittuu kolmanneksi. Edellä ovat Kaarina ja toiseksi sijoittunut Seinäjoki. Innovaatioiden tukemisessa Kuopio on kakkossijalla, kuntayhteistyön tuloksellisuutta arvioitaessa neljäs ja yrittäjämyönteisyydessä kuudes.

Kunnan markkinointia arvioitaessa Kuopio sijoittuu kolmanneksi.  Arvioitaessa sitä, kuinka hyvin kunnan virkamiehiin saa yhteyden, Kuopio sijoittui toiseksi ja suurten kaupunkien vertailussa parhaimmaksi.

Heikoimman arvosanan (22) Kuopio saa arvioitaessa liikenteellistä sijaintia ja yhteyksiä.

Kuopioon liittyviä positiivisia tekijöitä vastaajat listasivat mm. seuraavasti: alueellinen kasvava keskus, dynaaminen ilme, talouskehitys tasaista, hyvät harrastusmahdollisuudet, hyvät asuinolosuhteet sekä sopivankokoinen kaupunki.

Taloustutkimus teki kyselyn 21.8. – 1.11.2017. Tutkimukseen osallistui 1456 elinkeinoelämän edustajaa. Tutkimus toteutetaan vuosittain samana ajankohtana. Tämän vuoden tutkimusraportti julkaistiin 5.12.2017.

Kyselyyn vastanneiden yrittäjien perusteluja suositella Kuopiota

”Dynaaminen, joustava virkamieskoneisto, hyvät asuinolosuhteet, sopivan kokoinen”

”Hyvä elämänlatu koko elinkaarelle järjestettävissä inhimillisillä kustannuksilla niin yritykselle kuin sen ihmisille”

”Hyvä ilmapiiri”

”Hyvä yhteishenki”

”Sijainti, kaunis ympäristö, monipuoliset asumisen mahdollisuudet, tonttitarjonta ja yrittäjä ystävällinen/ kannustava ilmapiiri”

”Yhteishenki yrittäjien välillä ja keskustan kehittäminen. Uusi markkinointi-ilme/brändi-ilme. Draivi tuoda Kuopiota tunnetuksi myös ulkomailla. KCB (Kuopion Convention Bureau]. European Gastronomic Region 2020”