fbpx

Business Kuopio

 
 

Bella-Veneet on noussut autotallista maailman huipulle

25.4.2018

Bella-Veneet Oy on luotu tyhjästä ja työtunteja laskematta. Yhtiön isoimmat markkina-avaukset tapahtuvat kansainvälisesti.

Bella-Veneiden historia alkoi toimitusjohtaja Raimo Sonnisen lennokkiharrastuksesta. Tekniikka tuli Sonniselle jo hyvin nuorena tutuksi, kun hän rakenteli autotallissa vapaasti liitäviä- ja polttomoottorilennokeita. Veneet tulivat kuvioihin mukaan, kun Sonninen rakensi kanootin 12-vuotiaana.

– Onnistumisen iloa tuotti se, kun naapuri osti ensimmäisen veneen, jonka kehitin Tekussa opiskellessani. Silloin tuntui, että voin itse vaikuttaa omaan elämääni.

Vaikka menestystä on sittemminkin satanut, on yhtiö kohdannut myös vaikeuksia. Sonnisen mukaan vastoinkäymistenkään hetkellä ei iloa pidä tappaa. Pitää ajatella, että ne kuuluvat asiaan. Bella-Veneet kohtasi vaikeuksia vuoden 2008 finanssikriisin pysäytettyä markkinat.

Yhtiö joutui nöyrtymään taantuman edessä. Oli tehtävä uudet mallistot ja avattava maailmalta uusia markkinoita. Taantuman jälkeen vei vuoden, että myynti lähti uudelleen käyntiin, ja silloinkaan se ei lähtenyt enää samalla tavalla. Sonninen on aina pitänyt työtä harrastuksenaan, mutta laman jälkeen se alkoi tuntua työltä.

– Nyt ei enää tunnu niin raskaalle. Kun rakentaa omaa unelmaansa, se ruokkii itse itseään.

Tie valtakunnan ykköseksi

Bella-Veneillä on nykyään neljä brändiä, joiden ympärillä toiminta pyörii. Käytännössä työ sisältää veneiden kehittämisen, valmistamisen ja jakeluteiden rakentamisen maailmalle. Pakettiin kuuluu myös jälkimarkkinointi, huolto ja koulutus.

Veneet valmistetaan Suomessa, mutta 80 % niistä menee Suomen ulkopuolelle, yhteensä 25:een maahan. Menestys on tuonut myös rahaa, mutta Sonnisen mukaan raha ei ole koskaan ollut itseisarvo.

– Sitä kuitenkin tarvitaan, jotta voi viedä asioita eteenpäin.

Bella-Veneiden huippuhetki oli, kun se valittiin Suomen parhaaksi yritykseksi vuonna 2006. Seuraavana vuonna oli päätapahtuma, jossa olivat kaikki parhaat yrittäjät paikalla. Sonnisen mukaan oli hienoa olla siinä joukossa, joka oli itse omalla toiminnallaan noussut maailman huipuksi.

– Jos lähtee autotallista liikkeelle ja pääsee valtakunnan ykköseksi, ei se huono ole.

Myös Kuopion kaupunki on kohdellut Bella-Veneitä hyvin. Sonninen näkee, ettei arvostus ole tullut tyhjästä. Yrittäjän pitää itse näyttää, että pystyy, ja kun se on todistettu, tulee myös kaupunki tukemaan.

Kilpailua kuluttajien vapaa-ajasta

Sonnisen mukaan veneala on hieman muuttunut aiemmista vuosista, alalla joudutaan kilpailemaan kuluttajan muusta ajankäytöstä. Ennen ihmiset saattoivat itse pestä ja puunata veneensä. Nykyään he vievät veneensä jälleenmyyjälle, joka huolehtii talvisäilytyksen, huollot ja käyttöönoton keväällä.

– Vapaa-ajasta on nykyään kova kilpailu. Ennen veneily oli koko kesän kohokohta. Nyt matkustelun ja muiden harrastusten takia ei veneilylle jää enää niin paljon aikaa kuin ennen, Sonninen harmittelee.

Myös kilpailutilanne on erilainen kuin aiemmin. Sonninen kertoo, että ennen tehtiin malleja ja lestejä, mutta nykyään ne piirretään 3D-ohjelmilla. Sonninen arvelee Bella-Veneiden vahvuudeksi sen, että yhtiö uskoo itseensä. Lisäksi on ymmärrettävä kansainvälisiä markkinoita ja seurattava mitä kilpailijat tekevät.

– Uteliaisuus on ollut Bella-Veneiden kantava voima. Nuoret tekevät yleensä lomamatkoja bilepaikoissa, itse kiersin aina tutkimassa isoimmat venetehtaat, Sonninen kertoo.

www.bellaboats.com

Teksti: Minna Akiola