fbpx

Business Kuopio

 

Miten urheilu voi tarjota aitoa lisäarvoa liiketoiminnalle?

11.10.2019

Uusi urheilubisnesseminaari houkutteli Saanaan suuren joukon aiheesta kiinnostuneita

Kuopion alueen urheiluakatemia järjesti yhteistyössä bisnesmuotoilutoimisto Brande Oy:n kanssa uuden Sports meets Business -tapahtuman Kuopion Saanassa 1.10.2019. Seminaarissa tarjottiin viimeisintä tietoa modernin urheilusponsoroinnin ja -yhteistyön mahdollisuuksista sekä urheilijoiden urallaan keräämästä osaamispääomasta. Lisäksi tapahtuma tarjosi mahdollisuuden työelämän edustajien ja nuorten urheilijoiden kohtaamiseen.

Seminaarin teemoina olivat moderni urheilusponsorointi ja urheilun opettamat työelämätaidot. Seminaari kokosi yhteen 100 osallistujaa yrityksistä, urheilijoista sekä muista urheilun taustatoimijoista. Tapahtuma keräsi kiitosta osallistujilta ja sille toivottiin myös jatkoa.

– Tapahtuma osoitti, että kiinnostusta aiheeseen on. Tarkoituksenamme on edistää Kuopion alueella työelämän ja urheilijoiden yhteistyötä. Haluamme kasvattaa yleistä tietoisuutta ja ymmärrystä urheilusponsoroinnin ja -yhteistyön mahdollisuuksiin sekä urheilijoiden urallaan keräämään pääomaan liittyen, kertoo Kuopion alueen urheiluakatemian projektipäällikkö Marika Makkonen.

Seminaari esitteli moderneja tapoja tehdä urheilumarkkinointia ja urheilusponsorointia

Lavalle asteli kaksi nimeä suomalaisen urheilumarkkinoinnin eturivistä.

Kuopiolaislähtöinen kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen avasi sponsoroinnin muutostrendejä sekä tarjosi konkreettisia esimerkkejä siitä, miten yritykset voivat sponsoroinnin avulla hankkia suoria myyntiliidejä sekä konkretisoida arvopohjaansa.

– Urheilijat ovat verrattavissa some-vaikuttajiin. Sponsorointia ei pitäisi ajatella pelkkänä hyväntekeväisyytenä, kuten se Suomessa helposti nähdään. Vaikuttavia tarinoita voidaan rakentaa urheilijoiden ympärille useista eri näkökulmista, Kuuluvainen kertoi.

Tämän jälkeen suomalaisen urheilun merkittävimmän yritysyhteistyökumppanin Veikkauksen sponsorointia johtava Johanna Kozul kertoi esimerkkejä siitä, miten Veikkaus on tuloksellisesti hyödyntänyt urheilua ja urheilijoita liiketoiminnassaan.

Urheilutaustalla poikkeuksellisia tuloksia

Verkostoitumistauon jälkeen sukellettiin päivän toiseen teemaan ja haettiin vastauksia mm. miksi urheilutausta auttaa usein saavuttamaan poikkeuksellisia tuloksia myös perinteisemmillä toimialoilla. Omia näkemyksiään avasivat maajoukkueessa hiihtänyt Anne Mäkinen ja salibandymaajoukkueessa pelannut Lasse Riitesuo.

– Vastuunotto ja tavoitteiden asettaminen ovat urheilijoiden ominaisuuksia, mitkä nykyisillä ja tulevaisuuden rekry-markkinoilla ovat vahvuuksia, Mäkinen ja Riitesuo painottivat.

Seminaariosion päättävän puheenvuoron sai entinen liigalentopalloilija Markus Kauppinen, joka tätä nykyä luotsaa digitaalisia valmennusalustoja rakentavaa CoPlays Oy:tä kohti globaalia kasvua. CoPlays on ensimmäinen ja toistaiseksi ainut skandinaavinen yritys, joka on päässyt mukaan FC Barcelonan seurahistorian tärkeimmäksikin kutsuttuun projektiin, Barça Innovation Hubiin. Kauppinen peilasi lentopallouralta saatuja oppeja yrittäjyyteen sekä taustoitti sitä, miten suomalainen startup sai partnerikseen yhden maailman arvokkaimmista urheiluseuroista.

Seminaariosion jälkeen järjestettiin vielä erillinen matchmaking-tilaisuus, jossa Kuopion alueen urheiluakatemian urheilijoille sekä työelämän edustajia tarjottiin mahdollisuus tavata kasvokkain.

Tapahtuma toteutettiin osana urheiluakatemian Ketterä kaksoisura Kuopion alueella – opiskelevan urheilijan urasiirtymät –hanketta.

Lisätiedot:

Marika Makkonen, projektipäällikkö, Kuopion alueen urheiluakatemia, 044 718 1795, marika.makkonen(at)kuopio.fi

Kuva: Vicente Serra/ Kuopion kaupunki

Alkuperäinen Kuopion alueen urheiluakatemian tiedote (11.10.2019) löytyy: kuopionalueenurheiluakatemia.fi (BusinessKuopion sivuilla olevaa tiedotetta on muokattu mm. esiintyjien kommenttien osalta.)