fbpx

Business Kuopio

 
 

Hydroline tarjoaa sylinteripalveluita – myös digitaalisina

1.11.2018

Yksi Hydrolinen menestyksen kulmakivistä on asiakaslähtöisyys, tuotteita ja palveluita kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Yhtiön kasvunäkymät ovat myös hyvät, hydraulisylintereille on maailmanlaajuisesti kova kysyntä.

Hydroline Oy:n nykyisen toimitusjohtajan isoisä Helge Laakkonen perusti Metallisorvaamo H. Laakkosen vuonna 1962, kun Kallansillat olivat rakenteilla. Laakkosella oli aluksi vain yksi sorvi omakotitalon kellarissa, jolla hän muiden töiden ohessa korjasi sillanrakennuksessa rikkoutuneiden työkoneiden sylintereitä.

1970–1980-luvuille tultaessa toiminta painottui alihankintakoneistukseen ja yrityksen nimi muuttui Hydroline Oy:ksi. Hydrolinella sorvattiin tuolloin esimerkiksi Saab 96:n etupyörän napoja ja Valmetin traktoreiden jarrulevyjä. Myöhemmin yhtiössä päätettiin keskittyä puhtaasti hydraulisylintereihin, ja aivan viime vuosina niiden valmistuksen rinnalle on tullut myös sylintereiden huolto- ja korjauspiste.

– Se oli historiallisesti hieno hetki. Palasimme alihankinta- ja sarjatuotannon kautta takaisin juurillemme korjaamiseen, Hydrolinen huolto- ja korjausliiketoiminnasta vastaava palvelujohtaja Jani Lehikoinen toteaa.

Hydroline pyrkii huolto- ja korjauspalveluillaan siihen, että asiakkaan urakka jatkuisi mahdollisimman pian konerikon sattuessa.

– Tyypillinen tilanne on se, että esimerkiksi kaivurin sylinteriin osuu kaivettaessa kivi ja työ loppuu siihen. Teemme rikkoutuneet sylinterit toimintakuntoisiksi ja annamme niille vuoden takuun, Lehikoinen kertoo.

Sylinterivalmistajan digiloikka

Voisi kuvitella huolto- ja korjaustoiminnan olevan hyvin mekaanista, mutta Hydroline on onnistunut kehittämään digitaalisen ratkaisun sylintereiden ennakoivaan kunnonvalvontaan (LEO). Hanke on tällä hetkellä kenttätestivaiheessa, tavoite on saada palvelu markkinoille vuonna 2019.

– Ennakoiva kunnonvalvonta mittaa sylinterin kokemusta, millaisia rasituksia ja voimia se kokee. Tietoa verrataan teoreettiseen sylinterin käyttöikään, ja sen perusteella lasketaan, milloin huollon tarve on ajankohtainen. Tulokset visualisoidaan web- ja mobiilisovellusten avulla asiakkaalle.

Palvelun avulla asiakas tietää etukäteen, milloin sylinteri on huollettava ja voi suunnitella tuotantokatkot etukäteen.

Digiloikan Hydroline on ottanut myös rekrytoinnin puolella. Haasteena on ollut työvoiman saaminen kone- ja metallisuuteen, kun osaajille on kova kysyntä. Viime syksynä toteutetun digimarkkinointikampanjan avulla Hydroline onnistui rekrytoimaan 65 uutta henkilöä ja sai tehtaan toimimaan kolmessa vuorossa.

Määrätietoiset kasvutavoitteet

Hydroline haluaa olla globaali toimija ja lähellä asiakasta. Yhtiön visio on olla vuoteen 2020 mennessä liikevaihdoltaan 70 miljoonan euron kokoinen ja omaavan toimintaa muillakin mantereilla kuin Euroopassa. Tavoite aiotaan saavuttaa erilaisilla yritysjärjestelyillä sekä uusilla tuotteilla ja palveluilla. Tällä hetkellä Hydrolinella on valmistusta Suomessa ja Puolassa.

Puolan toimipisteen etu on se, että sieltä on lyhyt matka Euroopassa toimiviin asiakkaisiin. Suomessa asiakaskunta painottuu Etelä- ja Länsi-Suomeen, mutta Lehikoisen mukaan sijainnilla ei ole sylinterivalmistuksen kannalta suurta merkitystä, kun tavara liikkuu kuitenkin vuorokaudessa Suomen rajojen sisällä.

Asiakkaista pääosa on liikkuvan kaluston tekijöitä, kuten Cargotec Oyj, John Deere Forestry Oy ja Patria Oyj. Lehikoinen kertoo Hydrolinen tekevän lisäksi muutamia teollisuussovelluksia esimerkiksi Valmetin paperikoneisiin.

– Kaikki sylinterit tehdään räätälöitynä asiakastarpeen pohjalta. Suurimpia valmistamiamme sylintereitä ovat olleet 36 metriset sylinterit, joissa on hyödynnetty teleskooppirakennetta.

Lehikoinen arvelee Hydrolinen menestyksen salaisuudeksi sen, että kyseessä on perheyhtiö, jossa ajatellaan asioita pitkäjänteisesti ja asiakaslähtöisesti.

– Vastoinkäymisiä tulee aina, mutta ne ovat pitkäjänteisellä toiminnalla ja asiakasta kuuntelemalla hoidettavissa.

www.hydroline.fi

Teksti: Minna Akiola