fbpx

Business Kuopio

 
 

Lemmikki on hionut tuote- ja palvelukonseptinsa timanttiseksi

23.5.2019

Eläinruokatehdas Lemmikki Oy:n tuotteiden laatu ja yhtiön teknologinen osaaminen ovat nostaneet sen yhdeksi Suomen johtavista lemmikkieläinruokien valmistajista. Nyt toiminta on laajentunut myös kansainvälisille markkinoille.

Elintarviketieteiden maisteri, lihateknologi Teuvo Martikainen perusti lemmikkieläinruokia valmistavan tehtaan, Lemmikki Oy:n, Kuopion Leväselle vuonna 1986. Nykyään Lemmikillä on melkein 5000 neliötä tuotantotilaa Kuopion Kelloniemessä nykyaikaisine koneineen ja laitteineen.

Martikaisen yhtiökumppanina aloitti lihateknologi Risto Heikkinen, jonka siirryttyä toisaalle tuli mukaan toimintaan Teuvo Martikaisen veli Tapio Martikainen. Kolmanneksi osakkaaksi veljekset saivat serkkunsa Petri Hiekka-ahon.

Vuonna 2014 ruotsalainen pääomasijoitusyhtiö Serendipity Innovations AB osti Lemmikin. Martikaisen veljekset jättäytyivät vähitellen operatiivisesta toiminnasta pois, ja vuonna 2016 toimitusjohtajaksi tuli lihateknologi Janne Räsänen, jolla on myös vahva kokemus liha-alalta.

Yhtiön historiassa merkittävää on, että se ei ole koko 33 vuoden historiansa aikana pyrkinyt optimoimaan tulostaan. Omistajat eivät ole ottaneet maksimaalisia osinkoja ulos, vaan ovat aina investoineet laitteisiin ja tiloihin.

– Yksi menestymisemme salaisuus on se, että koneisto ja laitteisto ovat hyvässä iskussa, joilla tuotteita tehdään, Räsänen toteaa.

Markkinat avautuivat Ruotsissa

Lemmikki on rakentanut luottamusta Suomessa vuosikymmenten ajan. Räsäsen mukaan tilanne kansainvälisillä markkinoilla ei ole sama, vaan sielläkin luottamus täytyy rakentaa vähitellen.

– Hyvien tuotteiden ansiosta se on helpompaa, niitä on helpompi myydä.

Yhtiö sai juuri linnunruokatuotteensa ruotsalaisen ICA-vähittäistavaraketjun valikoimaan. Lemmikin kilpailuetu ulkolinnuille tarkoitetuissa tuotteissa on ymmärrys Pohjoismaiden ankarasta talvesta kovine pakkasineen. Tuotteet ovat hyvin energiapitoisia ja sisältävät jopa 70 prosenttia rasvaa, kun kilpailevissa tuotteissa rasvan määrä voi jäädä 10–30 prosenttiin.

Yhtiö on tehnyt markkinakartoituksia myös Iso-Britannian ja Saksan markkinoilla. Räsänen arvioi parin vuoden päästä viennin osuuden olevan 20–30 prosenttia yhtiön toiminnoista.

Sitoutunut henkilökunta avainasemassa

Räsäsen mukaan eläinruokien kehittäminen vaatii teknologista, ravitsemuksellista ja markkinoinnillista osaamista sekä loistavan, sitoutuneen henkilökunnan. Hän arvioi, että ilman hyvää henkilökuntaa ei Lemmikin menestystarina olisi ollut mahdollinen.

Valtaosa Lemmikin henkilöstöstä on ollut pitkään talossa. Yhtiön tuotannon johtamisesta vastaa yksi sen aiemmista omistajista, Petri Hiekka-aho, joka on ollut 30 vuotta yhtiön palveluksessa.

Lemmikki Oy:n toimintaa ohjaa tavoite tehdä erittäin hyvälaatuisia, maittavia ja lemmikeiden hyvinvointia edistäviä tuotteita, jotka tehdään hyvistä ja kotimaisista raaka-aineista.

– Tuote- ja palvelukonsepti hioutuu timanttiseksi, kun tuote on kunnossa ja yhtiö uskoo siihen, Räsänen kiteyttää.

www.elainruoka.com

Teksti: Minna Akiola